Oldal kiválasztása

Esettanulmány egy konferenciáról, ahol a jelenlévők 30-35% -a örömmel megadta az email címét, csak mert megfelelően kértük.

Többen úgy keresnek meg, hogy játékosítanának, de nem igazán értenek hozzá, tudok-e segíteni? Persze, hogy tudok, sőt örömmel segítek!

Elsőként azt tisztázzuk, hogy mi a probléma, és mit szeretne elérni, mert ebből következik, hogy gamificationt alkalmazunk, vagy játékot, esetleg mindkettőt. Megsúgom, ezekben az esetekben, többnyire mid a kettőt.

Miért?

Mert egy játékba könnyű behúzni valakit, benntartani viszont a gamification alkalmasabb.

Mielőtt belemennék a lényegbe, szerintem tisztáznunk kell a két fogalom közötti különbséget.
A játék bármennyire is komoly játék, a legfőbb célja a szórakoztatás, a pillanatnyi öröm kiváltása, bizonyos érzelmi állapot kiváltása. Ha játszunk, akkor önkéntelenül is gyermekkorunk felhőtlenségét éljük meg. Legyen szó akár egy kaparós sorsjegyről, vagy egy kvízjátékról.
A gamification a motivációról szól, arról, hogy miért csinálják meg az emberek, azt, amit szeretnénk, hogy megtegyenek. Legkönnyebben egy valós példán tudom ezt bemutatni nektek, amihez természetesen meg van az engedélyem a partneremtől.

Himer Csillától érkezett a felkérés, hogy a 2020-as Női Vállalkozók Napjára kellene valami támogatás, amivel az email listájára gyűjthet feliratkozókat, illetve az előadását szeretné fogyaszthatóbbá tenni. Csilla pénzügyekkel foglalkozik, és bár az előadás témája – Miért nem merik a nők megkérni a munkájuk árát – elég izgalmasnak hangzik, de nem haknizni akart ezen az előadáson, hanem valódi értéket átadni. Ehhez pedig beszélnie kellet olyan dolgokról, amik általában a „nem szeretem” kategóriába tartoznak.

A feladat tehát az volt, hogy konferencia részvevői figyeljenek az előadáson, örömmel adják meg az email címüket és a szünetben látogassák meg a kiállítói standját. A megoldás a Bingó lett.

Egy olyan Bingót terveztem, amiben az előadáson elhangzott szavakat kellett figyelni, és kihúzni a Bingó lapon. Figyeltem rá, hogy ne mindenki ugyanazt a lapot kapja, vagyis a közönség ne másolhasson a szomszédjáról, hanem valóban figyeljen. Azért lett némi összedolgozás, de ez csak erősítette a folyamatot. Élvezték a játékot, hogy nem csupán passzív hallgatói voltak az előadásnak, hanem be lettek vonva. Ez utóbbi már a gamification tárgykörébe tartozik.

A második feladat, hogy örömmel adják meg az email címüket a látogatók. Ehhez a megfelelő pozitív hangulatot a játék maga megteremtette, azt is megtapasztalhatták a résztvevők, hogy Csillától értéket kapnak, ráadásul nagyon komoly nyereményjáték részeseivé váltak, azok, akik leadták a kitöltött Bingó lapot.

A harmadik feladat azáltal valósult meg, hogy a kitöltött lapot a standon lévő urnába kellett dobni, és a sorsolás is ott helyben történt. És jelentem megvalósult a megfelelő arányú konverzió, sőt messze túl is szárnyaltuk. Ha azt is hozzátesszük, hogy tapasztalt online-marketinges guruk már 10-15%-os konverzióval is elégedettek egy-egy konferencia kapcsán, akkor igazán elégedett lehetek.

A játék és a gamification párosa ismét jól teljesített!